Klassikaliste luksusautode taastamine tähendab tasakaalu leidmist vana ja uue vahel

1950.–1970. aastatest pärit vanaaegse auto taastamine endisesse hiilgusesse on aeganõudev töö. Tartus asuvas Urbans Garage’is, kasutab Urban Eriksson kaasaegsete ja traditsiooniliste inseneritavade segu, et anda klassikalistele Porsche sportautodele uus hingamine.

Urbans Garage uus töökoda, kuhu koliti 2021. aasta veebruaris.

„Mu isa oli pidevalt garaažis ja töötas mõne vana auto kallal, nii et võib öelda, et minu “karjäär” algas umbes 12-aastaselt,“ ütleb rootslane Urban Eriksson, kes kolis 2000. aastal Eestisse, kui töötas parajasti plastitööstuses. 2011. aastal avas ta tipptasemel autotöökoja Urbans Garage, kus tema ja ta meeskond on spetsialiseerunud vintage Porschede − täpsemalt 356 ja 911 seeria klassikaliste sportautode restaureerimisele.

„Kui meil endise tööandjaga teed lahku läksid, otsustasin, et on aeg naasta oma juurte juurde,“ jätkab Eriksson ja lisab, et Eesti oma pika käsitöömeistrite traditsiooniga oli selleks õige koht.

„Ida-Euroopas ei saanud nõukogude ajal osta kõike mida tahtsid. Selle asemel pidid inimesed õppima parandama seda, mis olemas oli. See on oskus, mis on lääneriikides suures osas kadunud,“ ütleb ta.

Urbans Garage teeb koostööd klientidega kogu maailmast, kellest paljud on rikkad prominendid, oligarhid, naftašeigid, kuid enamik peamiselt luksuslike vanaaegsete autode kollektsionäärid. Kokku on töökojas eri valmidusastmes oma järge ootamas ligikaudu 30 sõidukit, millest igaüks on väärt 100 000 kuni mitu miljonit eurot. Tavaliselt kulub meeskonnal igale autole vähemalt 2000 töötundi. Et tegemist on sisuliselt kunstiteostega, valmib aastas keskeltläbi paar, heal juhul kuni kümme autot.

Enne – 1955. aastast pärit 37675 km sõitnud Hollandi perekonna omandis olev Porsche 356 Pre-A on pärast väga keerulist ja aeganõudvat restaureerimist/konserveerimist tagasi teel.
Pärast - selle auto jaoks osteti väga vähe osi, peaaegu kõik on taastatud originaal. Kere on nüüd roostest vaba ja loodetavasti kestab see auto veel 65 aastat.

„Püüame olla võimalikult truud originaalile, kasutades traditsioonilisi tehnikaid näiteks plekitöödel, värvimisel ja keevitamisel,“ kommenteerib Eriksson. „Meie eesmärk on säilitada võimalikult palju auto originaalkerest, mitte tellida uusi osi. Väga roostes kerede puhul keevitatakse uus lehtmetall tühimike täitmiseks hoolikalt vanade osade külge.“

Urban Eriksson selgitab, et 20. sajandi keskpaiga autotootjatel puudus juurdepääs kaasaegsetele lahendustele, nagu metallikvärv või elektrikaarkeevitus: „Et sõiduk säilitaks oma autentse tunde, peab selle värvima nii nagu nad oleksid omal ajal teinud ja keevisõmblused ei saa olla liiga täiuslikud ega liiga siledad.“

Enne – 1974. aasta Porsche 911
Pärast.

Selle vintage viimistluse tagamiseks kasutab Erikssoni meeskond endiselt vana gaaskeevitust, kuid vajaminevaid kaasaegseid keevituse kaitsegaase, sealhulgas argooni ja MISON’it, tarnib Linde.

„Keevitustehnika võib olla vana, kuid kasutatavad gaasid on nüüdisaegsed – kuna need on keevitajate jaoks tervislikust seisukohast paremad,“ selgitab Eriksson, lisades, et sama kehtib ka värvitoodete kohta, mis peavad vastama Euroopa Liidu uusimatele keskkonnastandarditele.

Ettevõttest Urbans Garage

Urbans Garage OÜ on Tartus asuv auto restaureerimisettevõte, mis on spetsialiseerunud Porsche 356 ja 911 varajaste mudelite täielikule ennistamisele. Selle omanik on Urban Eriksson: rootslane, kes kolis Eestisse üle 20. aasta tagasi. Ettevõttes töötab 17 inimest ja selle aastakäive on ligikaudu 1,5 miljonit eurot.

Tekst: Isabelle Kliger
Fotod: Urbans Garage
Lisainfo: Urbans Garage Facebookist või www.urbansgarage.ee